lördag 28 november 2015

Blixt & vitbalans

Uppgift 1 : Blixt
1: Bild i medljus utan blixt:

Det var väldigt svårt att se skillnaderna mellan motljus,medljus och sidoljus eftersom solen inte var framme. Men i medljus så ska ljuse falla direkt mot motivet vilket dämpar former,ytor,djup och det olika texturerna. Det blev alltså mer temperamentlöst och framhävde det enkla,rena och avklädda. Vilket oftast gör motivet platt och temperamentlöst.

2: Blixt rätt på i medljus:


3: Bild i motljus utan blixt:

Vid motljuset så försökte vi hitta så att solen kom bakom motivet och mot den som fotade.Detta gjorde att det blev mer djup i bilden eftersom skuggorna föll mot fotografen. Det gav ett dramatisk uttryck med tempo. Detta är oftast väldigt användbart vid starkt solljus för att då kommer de hårda kontrasterna bakom motivet och detta tillsammans med skuggorna skapar en spännande kombination.

4:blixt,upplättning i motljus
upplättnings blixten fungerar ungefär som det låter, det lättar upp ett motiv så som om det tillexempel står i skugga. Upplättningsblixten är svagare och tanken är att det ska lätta upp motivet mycket utan påverka det naturliga ljuset allt för mycket. Detta gör att det inte riktigt blir lika starka konstraster och  skuggorna blir inte lika mörka. Detta kalls för blandljus, då man som fotograf har blandat blixt tillsammans med det befintliga ljuset. Vilket man bland annat gör för att dämpa ett hårt ljus eller som vid motljus bild kan man använda det för att lätta upp skuggsidan.

5: bild med sidoljus utan blixt:

Vid sidoljuset försökte vi få så att motljuset och medljudet vreds mot varandra vilket skulpterade former,ytor,volymer och strukturer. Därför är sidoljus väldigt bra att använda vi porträtt eftersom det framhäver ansiktsformer bra. Det ger också ofta stämning och temperament till ansiktsuttrycket.
6: blixt, upplättning med sidoljus


Uppgift 2: Vitbalans 
i uppgift två fick vi jobba med vitbalans, vitbalans handlar om att allt runt omkring har olika temperaturer. Så som olika väder, tid på dygnen och beroende på ljuskällan. Eftersom kameran inte har lika lätt att hantera ljuset som människans öga så använder man vitbalans för att balansera temperaturen i ljuset. Använder man sig helt enkelt utav rätt vitbalans så kommer det ge en bild där färgerna är i balans. Vi har använt oss utav vitbalans på två olika sätt, det första är att man har  kameran på Auto och låter kameran själv få mäta ljuset. Kameran försöker då mäta den färgen som stämmer med ögats uppfattning. Men ibland blir inte kamerans mätning rätt då kan man använda sig utav ett vit papper som man fotar på och så låter man kameran analysera vilken färg pappret har. Och detta fungerar eftersom om tillexempel pappret blir mycket gult vid vissa partier så kommer kameran sedan att rensa ut den gulheten på alla bilder. Kortfattat så ställer talar man om för kameran vilket ljus det är man fotar igenom att ställa in vitbalansen.
Lysrör: 
Man vill ha en neutraliserad bild där det är lika mycket guld och blått i bilden, alltså lika mycket varma och kalla toner. 

dir solljus: 
Ställer man in kameran i dagsljus så vet kameran  att dagsljuset har ett k-värde på 5200 k vilket är ett relativt varmt ljus så måste man lägga till en kall ton för att bilden ska bli neutraliserad. Kameran adderar alltså mer blått ljus för att neutralisera det gula. 

blixt: 

moln:

moln får en väldigt gul ton, detta eftersom det ska kompensera temperaturen i dagsljuset. Dagsljuset är oftast väldigt kallt lägger har man då en ton av varmt så blir det oftast en väldigt bra balans.
skugga:

autoläge:
Auto väljer automatiskt den mest lämpliga vitbalansen.

mät ljuset mot vit lapp: 

1 kommentar:

  1. Mycket utförlig och detaljerad beskrivning av vad övningen gick ut på. Ljusförhållandet var inte optimalt den dagen vi gjorde övningen men jag tycker ändå att man kan se hur blixten påverkar modellen förutom sidoljuset. Du ska få tillämpa övningen i en kommande uppgift.

    SvaraRadera